Czy kawa szkodzi zdrowiu? Właściwości zdrowotne kawy

Kawa, to prawdopodobnie jeden z najczęściej spożywanych napoi na świecie. Większość z nas nie wyobraża sobie rozpoczęcia poranka bez małej czarnej lub kawy z mlekiem. Ale czy to jest na pewno zdrowe?

PrzeczytajWłaściwości zielonej kawy – czy odchudza?

Wpływ kawy na ciśnienie krwi i pracę serca

Ziarna kawy - zdrowe
Zdjęcie Igor Haritanovich na Pexels

Powszechnie uważa się, że kawy powinny unikać osoby z nadciśnieniem i problemami serca. Nie jest to do końca prawda. Nie przeprowadzono badań, z analizy których wynikałoby, że kawa niekorzystnie wpływa na zdrowie osób z wysokim ciśnieniem i zaburzeniami rytmu serca. Zdaniem naukowców natomiast kawa może zmniejszyć ryzyko zapadalności na zawał serca i udar mózgu.

Przeczytaj: Elektryczny młynek do kawy – nożowy czy żarnowy?

Kawa na odchudzanie

Zawarta w kawie kofeina, wpływa na metabolizm węglowodanów i tłuszczów. Ma wpływ na insulinowrażliwość tkanek oraz zwiększa stężenie insuliny i glukozy. Kofeina zawarta w kawie powoduje, że tłuszcze rozkładają się szybciej, co skutecznie wspiera odchudzanie.

Badania wskazują, że regularne picie kawy, może zmniejszyć ryzyko rozwinięcia cukrzycy typu drugiego. Co więcej, kawa ma również pozytywny wpływ na wątrobę. Picie dwóch szklanek kawy dziennie zmniejsza ryzyko zachorowania na marskość wątroby, także tej wywołanej nadmiernym spożyciem alkoholu.

Przeczytaj: Jak wybrać kawę ziarnistą?

Kawa a układ nerwowy

Zrelaksowana kobieta pijąca kawę na wynos
Zdjęcie Tirachard Kumtanom na Pexels

Wyniki badań wskazują, że kawa ma korzystny wpływ na układ nerwowy. Zawarta w niej teobromina i teofilina wspomagają koncentrację, redukują zmęczenie i uczucie senności. Naukowcy uważają również, że regularne picie kawy zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera i Parkinsona.

Przeczytaj: Jak wybrać kawę do ekspresu?

Kiedy kawa szkodzi?

Kawa pita z umiarem nie wpływa negatywnie na zdrowie większości ludzi. Wyjątkiem są kobiety w ciąży, osoby z podwyższonym cholesterolem czy cierpiące na bezsenność. Trzy filiżanki kawy zawierają około 300 mg kofeiny. Jest to dopuszczalna, dzienna dawka. Jej przekroczenie może powodować zdenerwowanie i stany lękowe.

Warto również pamiętać, że kawa może uzależniać. Faktem jest, że kawa odwadnia i wypłukuje magnez i wapń z organizmu. Jednak ilości te nie są duże. Przy właściwie zbilansowanej diecie, straty te nie są znaczące dla organizmu.

Większość ludzi uważa kawę za używkę, podobnie jak papierosy czy alkohol. Jednak prawda jest taka, że kawa może mieć korzystny wpływ na zdrowie. Należy tylko zachowywać właściwy umiar w jej piciu i nie przekraczać trzech filiżanek dziennie.

Przeczytaj: Mleko sojowe czy krowie? Właściwości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *