Dieta wegetariańska – co jeść? Wady i zalety bycia wege

Od kilku ładnych lat panuje moda na niejedzenie mięsa i niejedzenie żadnych innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Z miesiąca na miesiąc przybywa wegan i wegetarian. Jako, że jednak dieta zabraniająca spożywania jakichkolwiek produktów odzwierzęcych jest mocno restrykcyjna, przed przejściem na prawdziwy weganizm większość osób wypróbuje dietę wegetariańską, która zakłada wyłącznie rezygnację z jedzenia mięsa.

Jak jeść na diecie wegetariańskiej?

W diecie wegetariańska przepisy mogą się więc opierać na jajkach, rybach czy nawet artykułach nabiałowych (np. mleku). Ale czy ten tryb żywienia rzeczywiście jest aż tak zdrowy, jak to twierdzą osoby, które już go stosują? Jak wyglądają główne zalety i wady modelu wegetariańskiego? Kto powinien na niego przejść, a kto pod żadnym pozorem nie powinien tego robić?

Dieta wegetariańska – wady i zalety

Zanim przejdziemy do konkretów i zaczniemy wskazywać na wybrane zalety i wady stosowania diety wegetariańskiej, warto by było powiedzieć sobie co nieco na temat fizjologii ludzkiego organizmu. Otóż tak naprawdę my jako ludzie jesteśmy wszystkożercami. Nie jest wcale prawdą, że w dawnych czasach praktykowaliśmy wyłącznie „zbieractwo”, żywiąc się wyłącznie tym, co znajdywaliśmy w lasach czy na łąkach, czyli głównie drobnymi owocami leśnymi – malinami czy jagodami.

dieta wegetariańska - owoce i warzywa w miseczkach
Zdjęcie silviarita na Pixabay

Od dawien dawna polowaliśmy na zwierzęta. Najlepszym tego potwierdzeniem jest nasz układ pokarmowy, który jest wyraźnie przystosowany do przerabiania i trawienia pokarmów zwierzęcych, nawet takich jak bardzo twarde czy wręcz surowe mięso.

Gdybyśmy nie byli wszystkożercami, nasz organizm nie byłby w stanie wydzielać enzymów przeznaczonych do trawienia białek występujących w produktach zwierzęcych. A jednak tak właśnie jest. Dieta wegetariańska nie jest więc dla nas naturalnym czy intuicyjnym modelem żywienia, ale to nie znaczy, że nie mamy na nią przechodzić, bo jednak jesteśmy w stanie odnieść wiele korzyści na rezygnacji z jedzenia mięsa.

Przeczytaj: Dietetyczny schab wielkanocny ze śliwką – przepis

Zalety diety wegetariańskiej

Na pewno moglibyśmy tutaj długo podkreślać wartość moralną diety wegetariańskiej, jednakże są to akurat takie kwestie, które nie będą na tyle samo ważne dla wszystkich, dlatego też w tym tekście nie będziemy się nimi zajmować. Ten, kto nie chce jeść mięsa z uwagi na chęć ochrony naturalnego środowiska (w tym głównie zwierząt), na pewno nie będzie tego robić.

ak jednak powinniśmy się żywić, jeżeli zależy nam wyłącznie na naszym własnym zdrowiu? Tutaj też trudno wysunąć jednoznaczną odpowiedź. Jedzenie mięsa i wszelkich innych produktów odzwierzęcych na pewno będzie zwiększać u nas ryzyko zachorowania na miażdżycę czy inne choroby serca. Szczególnie źle pod tym względem działa wieprzowina. Ma ona sporo tłuszczu nasyconego, który jest jedną z głównych przyczyn zatykania się żył i tętnic.

pomidor i awokado na talerzu - dieta wegetariańska
Zdjęcie BULBFISH na Pexels

Przepisy zgodne z dietą wegetariańską są więc dobre dla naszego serca i całego układu naczyń krwionośnych. Spożywając większe ilości posiłków bazujących na orzechach, warzywach i owocach, automatycznie dostarczamy też sobie większych dawek błonnika, a ten jest ochroną dla całego naszego organizmu i taką miotełką, która pozwala nam oczyszczać się z toksyn.

Przeczytaj: Dietetyczna Wielkanoc – jak nie przytyć w święta? Ile kalorii mają potrawy wielkanocne?

Wady diety wege

Musimy jednak zachować postawę obiektywną. A omawiając wady i zalety diety wege, nie sposób nie wspomnieć o wadach tego modelu żywienia, które oczywiście istnieją i których o dziwo jest dosyć sporo.

Przeczytaj: Właściwości zielonej kawy – czy faktycznie odchudza? Opinie

Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że praktycznie nie da się zorganizować diety wegetariańskiej (a już na pewno nie wegańskiej) w taki sposób, by zapewniała nam ona dostateczne ilości witaminy B12 oraz żelaza. Akurat te dwie substancje odżywcze w dużych ilościach występują niemalże tylko w mięsie, a przede wszystkim w podrobach.

Jeżeli więc rezygnujemy z jedzenia produktów odzwierzęcych, praktycznie od samego początku musimy przyjmować dodatkowe suplementy diety. Po prostu o tym pamiętajmy. Za sprawą suplementów bogatych w witaminę B12 oraz żelazo dieta wegetariańska będzie znacznie zdrowsza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *