Mleko sojowe czy tradycyjne krowie?

Debata na temat czy mleko sojowe i inne mleka pochodzenia roślinnego mogą zastąpić tradycyjne mleko, trwają od dawna. Poza pochodzeniem, jaka jest różnica między mlekiem sojowym a tym od krowy? Odpowiadamy poniżej

Mleko krowie – właściwości mleka świeżego i UHT

szklanka a la wymiona - mleko krowie
Zdjęcie guvo59 na Pixabay

Mleko krowie jest zalecane do spożycia szczególnie dzieciom. Jedna szklanka tego płynu zaspokaja 30 procent dziennego zapotrzebowania na wapń. Ponadto, tradycyjne mleko jest bogate witaminę B12 i D.

Jeśli chodzi o zawartość tłuszczu, producenci oferują produkty o różnej jego zawartości. Wybierając mleko krowie, warto również sięgać po mleko świeże, które w procesie pasteryzacji traci niewiele ze swoich składników odżywczych.

Mleko UHT z kolei poddawane jest obróbce termicznej co najmniej 135 stopni Celsjusza. Wysoka temperatura powoduje mniejsze przyswajanie takich składników jak:

  • witamina C,
  • witaminy B6, B12,
  • kwasu foliowego czy
  • redukcję odpowiedzialnego za rozwój kości aminokwasu – lizyny.

Przeczytaj: Czy kawa szkodzi zdrowiu? Właściwości zdrowotne kawy

Mleko sojowe

mleko - napój sojowy
Zdjęcie bigfatcat na Pixabay

W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się również mleko sojowe, a ściślej mówiąc napój sojowy. Napój rośliny ma inny skład, smak i wartości odżywcze i przede wszystkim nie są wydzieliną gruczołu mlekowego. Jednak sposób wszystkich dostępnych napoi roślinnych mleko sojowe najbliżej przypomina smakiem tradycyjne mleko, ma zbliżoną wartość kaloryczną, podobną zawartość białka i podobnie zachowuje się w przepisach kulinarnych.

Ponadto, mleko to jest bogate w potas. Jest to ważny pierwiastek, mający wpływ na pracę serca i mięśnie. Nie zawiera jednak cennego dla kości wapnia. Mleko sojowe jest również zalecane dla osób z nietolerancją laktozy, ponieważ napoje roślinne nie zawierają jej w swoim składzie.

Napój sojowy nie zawiera cholesterolu, dlatego jest dobrym rozwiązaniem dla osób z problemami z układem krwionośnym. Warto jednak pamiętać, że soja może wywoływać uczynienia w układzie pokarmowym. Dlatego przed wprowadzeniem na stałe tego produktu do swojej diety należy zachować ostrożność.

Przeczytaj: Jak wybrać kawę ziarnistą?

Mleko sojowe czy krowie?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od organizmu. Osoby z nietolerancją laktozy, wysokim cholesterolem czy na diecie wegańskiej powinny raczej spożywać napój sojowy.

Lepszym wyborem dla osób z alergią pokarmową na soje, będzie mleko pochodzenia zwierzęcego. Każde z tych produktów ma wiele cennych dla zdrowia składników. Najlepszym rozwiązaniem będzie stosowanie obu tych produktów równolegle. Dzięki temu dieta będzie bardziej urozmaicona.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *