Wigilia w wersji dietetycznej – jak odchudzić potrawy świąteczne?

Wigilia nie musi być wcale ciężką, tłustą i wysokokaloryczną kolacją. W tym roku przeżyj ją inaczej i przekonaj się, że nawet po świętach spędzonych z rodziną można czuć się lekko, nie narzekając przy tym na ponowny wzrost wagi.

Dietetyczna wersja popularnych dań

Orzechy - stół wigilijny
Zdjęcie FelixMittermeier na Pixabay

Większość tradycyjnych dań jesteś w stanie skutecznie odchudzić. Przygotuj odchudzone i nowoczesne potrawy wigilijne. Patrz, jak zachwycają się nimi i twoi znajomi, i twoja rodzina.

Pamiętaj, że potrawy serwowane na wigilii nie muszą być wcale ciężkostrawne i nie muszą też dosłownie ociekać tłuszczem. Niestety – zwykle tak właśnie jest. W Polsce przywykliśmy do tego, by jadać tłusto, a nawet jeśli na co dzień raczej trzymamy się zdrowych nawyków żywieniowych, w trakcie świąt powracamy do dawnych przyzwyczajeń i łamiemy niemalże wszystkie zasady zdrowej diety.

Dlaczego tak łatwo powtarzamy błędy?

Łatwo też wybaczamy sobie takie potknięcia. W końcu ta wigilia jest tylko raz w roku, więc objadamy się na niej bez żadnych wyrzutów sumienia. Czy ma to sens? Nie do końca. Po co bowiem ryzykować kolejnym wzrostem wagi, skoro równie dobrze można przygotować taką fit wersję świątecznej kolacji.

Barszcz z uszkami – przykład zdrowej potrawy wigilijnej

Barszcz z uszkami - wigilia
Zdjęcie cello5 na Pixabay

Zdrowe potrawy wigilijne to np. barszcz z uszkami. Na pewno przyswoimy wraz z nim o wiele mniej kalorii, jeżeli zrezygnujemy całkowicie z uszek albo ograniczymy się do ich trzech lub czterech sztuk.

Jeżeli sami przygotowujemy tę potrawę, postarajmy się użyć mniej ciasta, a więcej farszu. Nie dodawajmy do niego za dużo tłuszczu. Doprawmy go natomiast świeżymi ziołami i aromatycznymi przyprawami, które równie dobrze podkręcą smak i aromat uszek. Zamiast używać zwykłej mąki pszennej do ciasta, wybierzmy natomiast tę razową. Ma ona więcej błonnika pokarmowego i dzięki temu jest po prostu zdrowsza.

Gotować, dusić, a nie smażyć

Karp w wodzie
Zdjęcie DanielWanke na Pixabay

Ogólnie rzecz biorąc takie zdrowe potrawy wigilijne nie powinny być smażone, a już na pewno nie na głębokim tłuszczu. Uszek w ogóle nie musimy podsmażać. Po prostu je ugotujmy, podobnie zresztą jak pierogi ruskie czy pierogi z kapustą i grzybami.

Zrezygnujmy też z karpia, który jest bardzo tłusty, na rzecz chudszego rybiego mięsa. No i koniecznie umieśćmy na stole różne sałatki i surówki. Warzyw na zdrowej wigilii nie może zabraknąć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *